ovo je prvi deo, za TWR poziciju.
Sada cu poceti da radim za APP.
Ne bi bilo lose da se ovaj TOPIC pinuje.
Ovde cete procitati suvu teoriju, njenu aplikaciju, metode i trikove za rad unutar scgvacca...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pre nego sto pocnem da pisem o TWR, napisacu vam nesto sto morate da znate kao azbuku. Kako se slova citaju u avijaciji, to jest A nije EJ, ni B nije BI...
A- Alpha
B- Bravo
C- Charlie
D- Delta
E- Echo
F- Foxtrot
G- Golf
H- Hotel
I- India
J- Juliet
K- Kilo
L- Lima
M- Mike
N- November
O- Oscar
P- Papa
Q- Quebec
R- Romeo
S- Sierra
T- Tango
U- Uniform
V- Victor
W- Whisky
X- X Ray
Y- Yankee
Z- Zulu
TWR (Tower)
Toranj je odgovoran za sva poletanja i sletanja na jednom aerodromu kao i na operacije koje se vrse na samom aerodromu. Toranj u svakom trenutku mora da zna sta se desava na zemlji.
Posto ne postoji Ground ni Delivery u Beogradu, Toranj koji cete imati prilike da radite ovde preuzima funkcije i Ground-a i Delivery-a. Znaci Toranj ne samo da ce odredjivati pistu u upotrebi, izdavati instrukcjie avionima da bi separacija na zemlji bila uspesna vec ce kontrolisati start/push, taxi, izdavanje ATC clearanca avionima, i citanje meteroloskih podataka.
Malo da pojasnim za one koji ne znaju:
-Start up and Push Back: je dozvola koju Toranj daje avionu da pokrene svoje motore i da se odgurne sa gate-a (odgurne u nazad uz pomoc malog vozila koje mu je zakaceno na nose wheel). Start and Push se daje neposredno pre dozvole za taksiranje (vise o tome kasnije)
-Taxiing: je instrukcija koju toranj daje avionu koja ga obavestava kojim putem (taxiwayom) na zemlji da se krece da bi stigao do piste i tu sacekao (vise o tome kasnije)
-ATC Clearance: je informacija, instrukcija koju toranj cita avionu koja ga obavestava o uslovima njegovog leta to jest sta, gde, kako posle poletanja.
Da bi se saobracaj neometano odvijao, duznost Tornja je da koordinira sa Approach-om. Approach je taj koji ce najavljivati Tornju avione na prilazu i koji ce davati Tornju ATC clearance za avione na zemlji.
Kao Toranj, morate da vladate situacijom na zemlji, a ne da situacija vlada vama. Znaci vi ste taj koji postavlja uslove i pravila igre.
Mali uvod u duznosti i obaveze Tornja. A sada malo teorije:
METEOROLOGIJA:
Meteorologija je mnogo bitna stvar koju osoba na tornju mora da zna. Posto na beogradu ne postoji ATIS zvanicno, jos uvek je u test fazi, toranj je zaduzen za izdavanje meteoroloskih informacija avionima. To cinite tako sto avionu citate METAR report. Znaci svaki veci aerodrom ima svoju stanicu koja posmatra vreme i svaki vec aerodrom izdaje svoj METAR report.
Sledece stvari cine METAR report:
-Aerodrom
-Vreme izdavanja reporta (dan pa vreme)
-Vetar (direkcija, brzina)
-Meteoroloska vidljivost
-Vidljivost piste (ukoliko je vidljivost ispod 1500m)--> RVR=Runway Visual Range
-Trenutno vreme
-Oblaci (kolicina, tip, baza)
-Temperatura vazduha i tacke rose
-QNH--> Pritisak meren u hP (Hektopaskal)
-Ostale informacije (skora promena vremena, trendovi...itd)
primer metra: LYBE 311330Z 02003KT 9999 SCT040 30/17 Q1013 NOSIG
ajde da ga dekodiramo:
LYBE daje oznaku aerodroma --->Beograd Nikola Tesla Intl.
311330Z= 31 1330Z--->>> Vreme za 31i ovog meseca snimljeno u 13:30 Z time. prva 2 broja su datum, 4 sledeca oznacavaju vreme u ZULU time (ili UTC=Universal Time Coordinated. Beograd je trenutno u UTC+2, tokom leta, a tokom zime u UTC+1)
02003KT= Vetar iz 020, brzina 3 cvora (KT=knots) prva 3 broja oznacavaju direkciju a zadnja 2 jacinu (brzinu) vetra u cvorovima.
9999= Vidljivost veca od 10KM. ovaj broj je vidljivost izrazen u metrima. znaci kada je 9999 to znaci vise od 10KM. kada je na primer 4000 to znaci vidljivost 4 km ili 4000m.
SCT040= ovo oznacava oblake. SCATTERED 4000f. SCT=Scattered, 040=4000feeta. Znaci razbacani oblaci na 4000f. Ovo je mera za prekrivenost oblacima. Scattered je prekrivenost od 1/8 do 3/8. evo vam cela tabela:
SCT = 1/8 till 3/8---> Scattered
BKN = 4/8 till 7/8--->Broken
OVC = 8/8---->Overcast
30/17= 30 je temperatura vazduha u Celsijusu. 17 je temperatura tacke rose, takodje izrazena u celzijusu..
Q1013 je pritisak izrazen u Hektopaskalu. Znaci 1013 ili standard pressure.
NOSIG oznacava NO SIGnificant weather changes expected. ponekad mozete naci da pise BECMG ili TEMPO:
BECMG= BeCoMinG.
TEMPO=TEMPOrary
Primer BECMG 5000 oznacava promenu vidljivosti na 5km za stalno ili TEMPO 5000 sto znaci TRENUTNA promena vidljivosti na 5km sa mogucnoscu da se opet promeni.
Kada bi ste citali avionu ovaj metar, to bi zvucalo ovako: Winds from 020 degrees at 3 knots, visibility greater then 10km, sky conditions: scattered clouds at 4000feet, temperature 30, dew point 17, QNH1013. NOSIG nije obavezno procitati ali mozete. Ukoliko imate BECMG ili TEMPO, to trebate da procitate da bi ste obavestili pilota o promenama.
Одличан topic посвећен METAR извештају можете пронаћи овде.
ODREDJIVANJE PISTE U UPOTREBI
Toranj ce na osnovu vremenskog izvestaja odrediti pistu u upotrebi. Poenta je da avion uvek slece i polece U vetar a ne obrnuto. Znaci gledajte da uvek vetar bije u celo.
U Beogradu imamo 1 pistu sa 2 prilaza.12 i 30. znaci ili sa jedne ili sa druge strane. E sada neko se moze zapitati ZASTO se pista zove 12 a ne 17, I zasto se zove 30 a ne 21. E pa ZATO. zato sto je pista tako napravljena da je okrenuta sa jedne strane u kurs 119 a sa druge u kurs 299 pa se zove 12 i 30 jer je 119 veoma blizu kursu 120 i 299 je veoma blizu kursu 300 I samim tim je ime dato tako da predstavlja prva dva broja kursa. Sada razumete zasto ne moze da bude 17 jer da bi bila 17 potrebno je da je kurs piste izmedju 165 I 174. Posto je ovde slucaj 119, ne moze se nazvati 11 jer bi 11 znacilo da je kurs piste oko 110 a nije znaci zaokruzuje se na 120.
Vazna napomena za one koji ne znaju: kada avion polece, on polece u kursu piste. Znaci ako polece sa piste 12, on ce leteti u kursu 119 kada se odvoji od zemlje!
E sada kako cete vi odrediti koja je pista u upotrebi? lepo.
Pogledacemo vetar. Na primer vetar je 15008kt. Znaci iz kursa 150. Veoma je BITNO shvatiti da vetar ne duva U kurs 150 vec dolazi IZ kursa 150
E posto smo napomenuli da zelimo da nam uvek vetar bije u glavu, ne treba biti veliki genije da bi rekli da cemo koristiti pistu 12. jer vetar dolazi iz tog pravca priblizno i svaki avion koji polece sa piste 12 ce imati vetar koji mu duva u celo sa desne strane...
Znaci pista se odredjuje na osnovu vetra.
Takodje treba napomenuti da dok god je vetar <3 KTS, mozete koristiti bilo koju pistu jer je taj vetar oznacen kao slab ili CALM znaci operacije “mesano meso” (tako sam ja nazvao) su dozvoljene. Na osnovu situacije mozete pustati avione I na 30 I na 12 I malo mesati
Takodje mozete gledati I tip aviona, veci avioni mogu vise ledjnog vetra da izdrze tako da ukoliko avionu vise odgovara da polece sa 12ice a vetar je za 30, vi mu mozete ponuditi 12, dok god je vetar u “normali” (do 5-7 cvorova). Pod vise odgovara podrazumevam da mu skratite vreme za taksiranje I da prilagodite njegov odlazak njegovoj destinaciji. Znaci ako ide za Frankfurt bolje je da mu se da 30 jer onda direktno polece ka frankfurtu nego da mu se da 12 kada mora da se okrece skroz. Mada opet sve to zavisi od situacije najbitnije je da ste shvatili kako funkcionise odredjivanje piste u upotrebi.
Више о простору надлежности, задацима Торња и одређивању стазе у употреби овде.
GROUND OPERATIONS
Pod ground operations podrazumevam sve akcije koje toranj izdaje avionima dok su na zemlji. Znaci ovde cemo prodiskutovati malo start up and pushback kao i taxi i malo se pozabaviti nekim pravilima kojih se morate drzati.
Na pocetku ovog topica dao sam definiciju start up and pushback-a. Sada malo u detalje da udjemo. Svaki avion, ali svaki avion ne bitno tip i velicina (osim jedrilica

Znaci Start up je najbitnije. E sada postoji i opcija PowerBack,a to se primenjuje kod aviona tipa ATR kojima pushback nije potreban jer to sami mogu da odrade pomocu elise. No to je sada nebitno, samim tim kada vam se javi pilot on ce vam traziti powerback ili sta vec a vi samo ga citirate posle.
Znaci taj smo deo resili.
Sada da predjemo na taksiranje.
Taksiranje ili rulanje je operacija koju avion izvodi tako sto se odredjenom brzinom (maximum 30kts) krece po delu aerodroma koji se zove taxiway. Sta je taxiway? Taxiway je betonski deo koji se proteze oko piste, uglavnom od gate-a pa na dalje po kom se avioni slobodno i BEZBEDNO krecu. Znaci na travu u startu zaboravite, u tom slucaju idite na Lisicji Jarak. Isto kao sto se kola krecu po putu, tako se avion krece po taxiwayu. Samo sto postoje malo drugacija pravila zar ne...
Poenta taksiranja je da se avion dovede do situacije, trenutka, i pozicije za poletanje. Znaci on ne moze sa rampe ili gate-a da se odgurne i da doda gas, pregazi travu izadje na pistu, okrene se i poleti kao u filmovima Brusa Vilisa ili jos gore da odma sa rampe da gas i poleti u bilo kom pravcu, ne ovo nije Star Wars, i onako mrzim taj film.
Znam da ovo verovatno svi vec znate ali reko da spomenem.
Kako izdati taxi instrucion avionu?
Prva prvenstvena stvar je uociti avion na vasem radaru i shodno sa njegovom pozicijom dati mu najkraci, najprolazniji i najbezbedniji put ka pisti dok sve vreme postujete sve tri stavke malocas navedene. Znaci pogledate, vidite avion vam je na gate A1. Pista u upotrebi je 12. i sta radite? Kazete:
JAT210, taxi to holding point ruwnay 12.
Na beogradu nema potrebe za progressive taxi instructions to jest tipa “JAT210 taxi via G and A to holding point B runway 12”. Mislim eventualno STRANCIMA mozete dati ovaj taxi ali cak i oni ako ne znaju aerodrom ce se lako snaci. Mada ovaj progressive taxi se koristi, to jest ja vam savetujem da ga koristite u odredjenim situacijama koje cemo prodiskutovati za koji cas.
Holding point: holding point je pozicija na kojoj se avion zaustavlja pre ulaska na pistu. Sama distanca holding od piste zavisi od toga za koju svrhu je taj holding point. Da li je za CAT I, CAT II...itd Mada ne brinite nemojte se opterecivati CATovima jer je sve napisano na zemlji.
Znaci kada dajete taxi, obavezno dajete do HOLDING POINTA. U slucaju da nemate inbound/outbound traffic, mozete reci avionu:
JAT210, taxi lineup ruwnay 12.
To ga obavestava da taksira i da se izravnja sa pistom ali da NE POLETI.
Postoje 4 holding pointa na beogradu. 2 za pistu 12 ( B i C ) i 2 za pistu 30 ( D i E ).
Kada se kaze taxi to HP ruwnay 12 automatski se misli na HP B ali pilot vam moze traziti C ukoliko mu nije potrebna cela pista tako da se nemojte cuditi i ako su uslovi takvi da je to moguce, dozvolite mu.
BACKTRACK: Ovo se retko koristi, barem u mom licnom iskustvu, a i kad se koristi to je kada je jedan deo taxiwaya zatvoren. BACKTRACK je komanda avionu da udje na pistu i da po njoj rula do drugog kraja piste sa kog ce poleteti.. na primer aktivna je pista 30 ali je A taxiway od HP D do HP E zatvoren, vi cete reci:
JAT210, enter runway 12
Eto.
Naravno racunam da svi imate karte pored sebe dok ovo citate jer onda mozda ovo sve bude zvucalo prazno.
Za one koji nemaju, A (ALPHA) taxiway je taxiway PARALELAN SA PISTOM na Beogradskom aerodromu i deli se u 4 taxiwaya to jest 4 holding pointa. Kada kazem TAXIWAY A FROM D TO E IS CLOSED to znaci da ta porcija taxiwaya izmedju D holding pointa i E holding pointa je zatvorena... bice jasnije sa kartom.
Malo pre sam spomenuo progressive taxi. Uzmite kartu, ili zamislite beogradski terminal gde su A standovi. Suprotno od njega su B parkinzi, zar ne? da..
Zamislite da ste sleteli na pistu 30, i izlazite na C. Idete pravo. To pravo kada predjete prvu raskrsnicu sa A taxiwayom je taxiway G i on ide sve do kraja A stendova. Paralelan sa G sa B strane je H. Prvi sa leve kada udjete na G koji vodi ka B stendovima je J taxiway, posle njega ide K taxiway i na kraju L taxiway koji vodi dole do velikog hangara.
Recimo da sada imate neku guzvu koja blokira izlaz sa G taxiwaya na A. sta cete uraditi? JAT210 vam blokira put a JAT410 treba da taksira do piste 30.
Citajte PAZLJIVO:
JAT 410 straight onto G, RIGHT ON J, LEFT ON H and RIGHT ON A to HP rwy 30...
U OVOJ situaciji je progressive taxi potreban. Da IZMANEVRISETE avion oko JAT210 na jedini legitiman nacin.
Mada se meni ovo licno desilo 3 puta tokom cele virtuelne karijere tako da se nemojte uzrujavati.
Додатне информације можете пронаћи овде.
CAT KLASIFIKACIJA:
Sta je CAT? CAT je klasifikacija ILS prilaza. Ici cu time da svi znate vec sta je ILS, to je osnova osnove.
Klasifikacija CATa varira od vremenskih uslova i samim tim CAT se deli na:
CAT I CAT II CAT III-A CAT III-B CAT III-C
Limit 200 ft 100 ft 50 ft 0 ft 0 ft
Visibility/RVR 550 m 300 m 100 m 50 m 0 m
Опширније о категоријама прилаза овде.
SEPARATION:
Separacija vazduhoplova na zemlji se vrsi tako sto piloti sami drze distancu od aviona ispred, znaci vizuelno. Nikada na beogradu (virtuelni svet) nije bila takva vidljivost da nisi mogao onog ispred da vidis tako da necu pisati o tome ali i toranj moze da razdvaja avione na zemlji samo sam malo umoran pa necu pisati o tome jer je nepotrebno nikada se nece desiti u virtuelnom svetu.
Ali separacija aviona na poletanju i sletanju je veoma bitna: zasto?
Zato sto svi avioni prave taj takozvani VORTEX WAKE ili WAKE TURBULENCE. Pogotovu oni veliki avioni koji sporo idu na sletanju naprave ogroman wake kao i na poletanju.
Samim tim separacija izmedju odlazecih aviona se vrsi tako sto:
Ukoliko dva aviona polecu u ISTOM KURSU i ISTOJ BRZINI, DRUGI avion polece 3 MINUTA posle PRVOG
Ukoliko dva aviona polecu a ovaj prvi je 40KT+ brzi, separacija je 2 MINUTA.
Ukoliko dva aviona polecu ali im se kursevi razliku za vise od 45 STEPENI, separacija je 1 MINUT.
Ja mislim da je to sto se tice teorije, manje vise sve. Sada samo sve to treba primeniti:
ATC clearance vam izdaje APP tako da se nemojte brinuti oko toga. Propraticemo dva aviona, JAT210 i JAT410 u sledecem zamisljenom scenariu:
JAT410 je negde kod VAL ide na pistu 30. JAT210 je na stajanci A1 ide za Minhen.
Dobro vece Beograde JAT210, stand A1 requesting departure information.
-Dobro Vece JAT210, Beograd TWR, runway 30, QNH 1021, wind 320 degrees 8 knots, visibility 7km, clouds few 2300 feet, broken at 4500 feet, overcast 8000feet. Temperature 14, dewpoint 11, becoming visibility greater then 10kms and rain.
Hvala Beograde, runway 30, QNH1021
-JAT210 start-up and push-back
Roger, start and push approved, call you shortly for taxi, hvala, JAT210.
Beograde JAT210 after start and push requesting taxi.
-JAT210 taxi to holding point runway 30.
Roger, to hp runway 30, requesting D.
-JAT210 D not approved, closed for maintenance,
Roger, via E, hvala, JAT210.
-JAT 210 Copy Clearance?
Go ahead, JAT210
-JAT210
Cleared to Minhen, FL140 after departure right to TISAK and 5335 coming down for JAT210
-JAT210 readback is correct (ili: copied correctly), report ready for departure.
Wilco JAT210
BEOGRADE dobro veche JAT410 passing JA, ILS runway 30.
-Dobro veche JAT410, runway 30 cleared to land, wind 320 degrees 8 knots. [Caution, birds in the vicinity of runway threshold]
Cleared to land runway 30, pripazicemo na pticurine, hvala!
Beograde JAT210 ready to go ruwnay 30.
-JAT210 hold short runway 30, traffic inbound on the ILS.
Rgr, hold short.
-JAT210
We have visual JAT210.
-JAT210 BEHIND LANDING TRAFFIC LINEUP BEHIND AND WAIT runway 30.
Rgr lineup and wait behind landing traffic.
Beograde JAT410 on ground
-JAT410 vacate via C, report runway vacated.
Wilco, via C call you vacated.
Beograde JAT410 ruwnay vacated
-JAT210 runway 30 cleared for takeoff, wind 320
Cleared for Takeoff JAT210 hvala.
-JAT410 Dobrodosli u Beograd, spoljasnja temperature vazduha je 12 stepeni, taxi to stand A3.
Roger to A3, bolje vas nasli. Prijatno JAT410
JAT210 Airborne
-JAT210 contact now beograd on 119.1 prijatno
To Beograd, 119,1 for JAT210 prijatno.
Analiza: JAT210 je ocitao samo rwy in use i QNH I AKO mu je ceo metar procitan. To je zato sto je on samo u obavezi da vrati QNH i rwy in use, a ostale informacije ne mora. (више о томе овде )
JAT410 je javio vacated ali mu se nisam obratio zato sto kada vam avion javi vacated, prioritet ima onaj koji ceka da poleti ili da sleti. Znaci ovom sto je izasao sa piste se obracate samo ako vise nemate nikoga da polece ili slece.
A ova fora lineup behind landing traffic je dobra da bi ste sto pre progurali avion. Isto moze i da se koristi pri departures. BEHIND DEPARTING AIRCRAFT LINE UP AND WAIT.
Eto to je to, ja sam se ubio od pisanja, nadam se da ce neko i procitati ovo jeste dugo ali je korisno.
Sada cu da se bacim na pisanje za APP (Approach) poziciju.
Ja mislim da nista nisam izostavio i da ako ovo nabubate, da cete biti ok...
Ukoliko sam izostavio nesto, podsetite me...
Pozdrav
Подсећам да овај, иначе веома лепо написан и сажет текст, треба схватити пре свега као врх леденог брега и позивам све које ова тема занима да наставе са читањем Training Departmentа како би проширили своја знања. mitrowsky
Edited by mitrowsky, 13 September 2006 - 08:11 PM.