Jump to content


Photo

Poletanje i sletanje


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Ivan Kovacevic

Ivan Kovacevic

    Technical Support

  • Administrators
  • 1,402 posts
  • VATSIM ID:920456

Posted 08 March 2007 - 02:45 PM

Inspirisan nedavnim razgovorom sa jednim od nasih pilota, palo mi je na pamet da napisem kratki tekst o raznim vrstama poletanja i sletanja sa znacajnim bocnim vetrom.

Prvenstveno, da opisem efekat bocnog vetra na avion. Efekat se moze paralelno povezati sa kretanjem broda u preko reke, kao sto se vidi na slici dole. Vodena struja utice na brod tako da brod mora da skrece suprotno od vodene struje da bi odrzao zeljenu putanju. Isto tako, avion u svojoj vazdusnoj sredini mora da okrece prema vetru, da bi odrzao odgovarajuci prilazni kurs na ILS-u recimo. Jos jedan efekat, malo manje znacajan nastaje zbog cinjenice da je vertikalna repna povrsina znatno veca, i time vise "odgurnuta" vetrom nego ostatak aviona, koji je u vecini slucajeva aerodinamicnog oblika, gledajuci sa strane. Ovim se stvara odredjena kolicina "yawing moment-a" pri letu sa bocnim vetrom.

Attached File  slika2.png   110.31KB   99 downloads

Sletanje sa bocnim vetrom, odnosno sama procedura sletanja sa bocnim vetrom moze da varira zavisno od tipa aviona. Generalno gledano, postoje dve metode, koje se cesto koriste zajedno da naprave zeljenu kombinaciju.


Metod 1: poznata pod nazivom "Crab-DeCrab" a sastoji se iz odredjivanja korekcionalnog ugla (drift angle) i naravno, okretanja aviona uz vetar, za taj ugao. Ugao se moze na nekoliko nacina racunati, a jedan od laksih je upotreba "Aviator Kalkulator-a" kojeg je nas posovani kolega Kuboj napravio. On ce odma prikazati Lateralnu i Longitudinalnu komponentu vetra, kao i korekcioni ugao, i to vazi za svaku stazu, i za svaki avion. Nekoliko fita pred dodir sa zemljom, avion se pomocu rudder-a vraca u liniju sa pravcem staze, sto zna da bude dosta pipavo za one koji nemaju dosta iskustva na specificnom tipu aviona. Upotreba rudder-a je potrebna za odrzavanje na centar-liniji staze na vecim brzinama.

Metod 2: je takozvani "slip" metod, gde avion odrzava isti heding kao i kurs, ali se naginje na jednu stranu, odrzavajuci heading pomocu rudder-a. Ova metoda je malo komplikovanija od prethodne, ali na nekim avionima nije dozvoljena Metoda 1, ili je ogranicena do odredjenog ugla. Neposredno pred dodir sa zemljom se krila aviona poravnaju, i onda sledi touchdown. Upotreba rudder-a je potrebna za odrzavanje na centar-liniji staze na vecim brzinama.

U praksi se obicno koristi kombinacija ove dve metode, sto naravno dodatno komplikuje stvari za Flight Sim pilote, a dobar primer je recimo Boeing 767, koji ima ogranicenje od 5* crab-ugla. Tako da, ako je recimo bocni vetar iznad 14 kt, a prilazna brzina 150 kTAS, osim Crab metode, morali bi smo da koristimo i slip malo, da odrzimo prilaznu putanju. Isto tako bi trebao i autopilot da se ponasa, ali nisam siguran da li to tako bas radi.

U uslovima sletanja sa bocnim vetrom, pozeljno je da se malo grublje sleti, podvlacim malo :P da bi se dobio dobar kontakt sa asfaltom, kako avion ne bi skliznuo u stranu kada se otklone korekcije protiv vetra (metoda 1, metoda 2 ili kombinacija obe). Takodje, posle sletanja, u cilju odrzavajna centar-linije staze, koristi se ista metoda kao pri poletanju, koje ce biti opisano kasnije.


Poletanje: kod poletanja je primarni cilj da se ostane pri sredini poletno sletne staze, ali isto tako da se ostane na produzenoj centar liniji posle odvajanja sa zemlje. Ovo se postize uglavnom upotrebom rudder-a, ali isto tako (posebno kod manjih aviona) pomocu aileron-a, kao sto je prikazano na slici. Pocinje se sa punim otklonom aileron komandi, a onda se sa povecanjem brzine (i efektivnosti kontrolnih povrsina) onda naravno smanjuje otklon tako da se dobije samo mali stabilni nagib.

Attached File  slika1.png   43.46KB   104 downloads


Uz pomoc ove dve stvari, posle poletanja se uspostavlja isti korekcioni ugao kao kod sletanja, i naravno odrzava se sve dok departure procedura ne nalaze da se pocinje okret ka nekim navigacionim tackama. Pri malim vetrovima, ovo se moze zanemariti, ali ako sibne neki 15 kt vetar, pa jos i ako je blizu direktnog cross-wind-a, onda ovo moze napraviti znacajnu razliku u putanji aviona poredjeno sa zeljenom putanjom.

Attached File  slika4.png   147.17KB   107 downloads

Vazna stvar jeste da vecina modernih aviona kao sto su 747-400, 767, 737-600 i iznad, imaju dva mod-a operacije sto se tice magnetskog ugla. Jedan je magnetic hdg, a drugi magnetic trk. U ovaj drugi (TRK - Track) je vec ukljucena korekcija za vetar, zato treba obratiti paznju sta pise na navigacionom displeju. Primer na slici 3

Attached File  slika3.png   42.39KB   95 downloads

Nadam se da ce ovo biti od neke pomoci. :plane:

#2 Milan Tomin

Milan Tomin

    Captain

  • Members
  • 696 posts
  • Location:Novi Sad
  • Interests:Padobranstvo, letenje i sve vezano za above the ground :)
  • VATSIM ID:961633

Posted 08 March 2007 - 05:03 PM

Svaka cast !
Ovo je napisano odlicno, kao sto je fenomenalno ispraceno i graficki.

#3 Tosa

Tosa

    Captain

  • Members
  • 1,091 posts
  • Location:Valjevo
  • VATSIM ID:966410

Posted 08 March 2007 - 07:36 PM

Odlicno napisano i graficki prikazano. :clap2: Jos kad se sve to primeni u RL letenju i pista onako lizne ko da je bez daska vetra nema lepseg osecaja.

#4 Nenad Grubanovic

Nenad Grubanovic

    Captain

  • Members
  • 1,316 posts
  • Location:Beograd
  • Interests:Pravljenje kolača
  • VATSIM ID:1002068

Posted 12 March 2007 - 03:23 AM

Svaka čast na tekstu :sup:

Al' ne lezi vraže, ja i dalje imam problem :cry2:

Verovatno bi mi sa pedalama bilo lakše, ali preko tastature upravljanje rudder-om je prava noćna mora.
Koja je razlika između rudder yaw i rudder trim? Predpostavljam da je trim fino podešavanje.
Ali to fino podešavanje ne reaguje na dugme center airleons and rudder tako da mi u onom trenutku kad se točkovi odvoje od asfalta avion odleti u stranu. To znači da mi avion vuče u stranu ili na pisti ili u vazduhu, a ja ne mogu (ili ne znam :wub: ) da iskorigujem u tom trenutku odvajanja.
Još nešto... To mi se dešava po relativno slabom vetru od npr 6 ili 8 kts da pri poletanju moram džojstik da povučem skroz u stranu da bi ostao na sredini piste

:sos:

#5 Ivan Kovacevic

Ivan Kovacevic

    Technical Support

  • Administrators
  • 1,402 posts
  • VATSIM ID:920456

Posted 12 March 2007 - 08:55 AM

Na pravom avionu, svaka primarna komanda aktivira se ili volanom (Control Wheel) ili Pedalama (Rudder Pedals) i sve se automatski vracaju u neutralni polozaj. Svaka od te tri komande (na vecim avionima) isto tako ima trim, koji se bas ne vraca u neutralni polozaj, nego ostaje onako kako si ga podesio. Bas zbog toga jer trim sluzi da se avion podesi tako da je stabilan bez da drzis ruke na volanu stalno, odnosno da se odmoris.

Savet: iako nije nemoguce leteti pomocu tastature (ja sam to radio pola godine na vatsim-u), savetujem ti da nabavis neki dzojstik, recimo neki koji ima i "Twist handle". Pored toga sto je znatno lakse leteti time, primetices da je tranzicija sa tastature na dzojstik vrlo duga, zapravo skoro da ces ponovo uciti da letis :D Tako da, sto pre - to bolje.

To da ti avion vuce u stranu se kompenzuje onako kako sam opisao gore, i to BEZ upotrebe trim-a. Trim se poprocedurama (na vecini aviona) stavlja u Neutralni polozaj (za sve tri grupe kontrola) pri poletanju i sletanju.



:plane:

#6 Nenad Grubanovic

Nenad Grubanovic

    Captain

  • Members
  • 1,316 posts
  • Location:Beograd
  • Interests:Pravljenje kolača
  • VATSIM ID:1002068

Posted 12 March 2007 - 03:29 PM

Ja i letim sa joystick-om, ali su mi rudder komande na tastaturi. Ustvari, imam jedan wheel na joystick-u koji je bio za throttle, al'sam ga isključio. Prebacio sam rudder na taj wheel i sad je to već podnošljivije.

Rudder na dugmiće je pain in the ass!

Hvala, Ivane! :sup:

#7 dekideks

dekideks

    Senior First Officer

  • Members
  • 90 posts

Posted 12 March 2007 - 03:52 PM

:specool: Mnogo dobro
Ivane bas mi je to trebalo jer trenutno letim sa malim piper-om J-3 cub pa sve sto si mi ispricao za vetar mi je vrlo korisno pogotovo na himalaje : aerodrom je na 10 000 feets! Hvala :sup:




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users